جديد الموقع
Navigation
دفتر الزوار

قم بالمشاركة

تفضل صديقي الزائر وشاركنا بتعليقاتك


.الآراء الواردة في التعليقات تعبر عن آراء أصحابها وليس عن رأي ادارة الموقع
تعليقات القراء

حزنت لأنني لم اتعرف على

حزنت لأنني لم اتعرف على كناباتك في وقت سابق , لكن بالرغم من ذلك اعتبر ان قرأتي لكتابك (تخلص من عقلك)جائت بالنسبة لي في الوقت المناسب تماما اسلوب رائع وسرد مبدع طريقة سهله للغايه للاستفاده من كل حرف في ذلك الكتاب ....شكرا لك والى الامام دائما :-)

انا هدخل على طول فى الموضوع

انا هدخل على طول فى الموضوع بعد كل التحيات والتقديرلسيادتكم انا عايزة ادرس التنمية البشرية واعمل كمحفز للناس بس مش لاقية حد يوجهنى مظبوووووط ارجو منك الرد عشان انا عايزة ابدا دراسة ومش اضيع وقت

عزيزتي شمندورة.. بالنسبة

عزيزتي شمندورة..
بالنسبة لسؤالك فيمكن التعرف علي مدارس التنمية الذاتية و توجهاتها و اختيار مجال الدراسة الذي يناسبك.. أرجو مطالعة مقال "مدارس التنمية الذاتية" في قسم الموضوعات. تحياتي

انا معجب بكتابتك جدا يا دكتور

انا معجب بكتابتك جدا يا دكتور بس انا اعايز اعرف كم كتاب ليك في المكتبات ؟ وازاي ممكن وفين .؟

شكرا لاهتمامك يا شادي. بخصوص

شكرا لاهتمامك يا شادي. بخصوص سؤالك: يمكن معرفة الإصدارات و أماكن توزيعها في قسم "إصدارات" في الموقع. تحياتي

thank you

thank you

السلام عليكم ورحمه الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يادكتور شريف انا ساره طالبه في جامعه حلوان وعضوه في فريق future leaders واحنا بنطلب من حضرتك انك تيجي جامعه حلوان وتعطي محاضره لطلبه لانك شخص موهوب ومبدبع وفنان في التنميه الذاتيه ونحن كطلبه محتاجين لنسمع حضرتك نتمتى انت تأتي حلوان تبع فريقنا future leadersونكون ممتنين لك كثيرا لتلبيه هذه الدعوه

لقد احببت ان اقوم باختبار

لقد احببت ان اقوم باختبار مايرزبريجز ولكنى لم استطيع الاجابة عن الاسالة وذلك لانني مازلت طالب في السنة الاولى من الجامعة فبالتالي الاسالة غير ملائمة ولم امر بمواقف مثل هذة,,اريد ان اعرف هل هناك مثل هذا الاختبار ملائم لي؟؟

يسلم يمينك د / شريف انا

يسلم يمينك د / شريف انا بصراحة معجب برسوماتك واتمني يكون لك صفحة فايسبوك خاصة بالنشر لاني وضعت بعض الرسومات علي صفحتي

http://www.facebook.com/palestine65

أنا من أشد المءجبين بك بعد

أنا من أشد المءجبين بك بعد قراءت كتابك لماذا من حولك أغبياء لكنى و بكل صراحه أتصدمت من هجومك على الأخوان عن طريق الكركاتير , أنت لم تكشف عن نواياهم فلا تحكم عليهم و هذا ما تعلمته من كتابك =)

أستاذ شريف كيف الحال؟أنا من

أستاذ شريف كيف الحال؟أنا من لبنان وجداًمُعجب بمؤلفاتك ولكن بحثت عن كتبك ولم أجدها في المكتبات.أتمنى أن تساعدني كيف أخصل على إصداراتك الجديدة.آملاً منك الرد بأسرع وقت.لأنني أريدأن أكتسب المزيد من المعرفة.وبالمناسبة أنا إعلامي

اريد ايميل الدكتور شريف عرفه

اريد ايميل الدكتور شريف عرفه ضروري ارجوكم في اسرع وقت

اعجبني موقعك كثيرا دكتور ،

اعجبني موقعك كثيرا دكتور ، تحية اليك من زائر جزائري بالتوفيق

انا بجد بحترم حضرتك جدا

انا بجد بحترم حضرتك جدا وبلاقى استفادة رائعة ومتعة كمان فى قراءة كتاباتك وكتاب لماذا من حولك اغبياء رائع ومفيد جدااااااااا

صفحة الكاريكاتور رائعة واتمنى

صفحة الكاريكاتور رائعة واتمنى لك التوفيق والاستمرار بالتألق دائما

السلام عليكم ورحمه الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
حيتى بس هى اللى خلتنى اكتب لحضرتك يمكن لانى مش فاهمه او محتارة لدرجه انى مابقتش حابه اى حاجه فى حياتى
انا عندى 22 سنه وعارفه انى مش كبيره
مشكلتى انى بحب واحد وانا كنت فى اولى كليه من اربع سنين تقريبا

Hi Sherif.. how r u? I hope u

Hi Sherif.. how r u? I hope u rfine.. keep up the success ya pasha. I miss ur participations in our exhibitions in kasr el aini.. good luck ya pasha and hope we can get in touch soon isA

مرحبا، د. اكتير مبسوطة بحضرتك

مرحبا، د. اكتير مبسوطة بحضرتك وأفكارك وانجازاتك ورسالتك وتفاعلك .احنا بفلسطين بنحبك اكتير وبنتمنالك النجاح وتوصل لتحقيق حلمك ورسالتك .. آمين

يا دكتور شريف لو سمحت عايزة

يا دكتور شريف لو سمحت عايزة اعرف حضرتك ممكن تتواجد امتى فى اسكندرية وتلقى علينا محاضرة واتمنى أن يكون تواصلنا أكثر من ذلك . ولى عند حضرتك سؤال عن تنظيم الوقت والتركيز فى المذاكرة لان بشعر بالتيهة فى المزاكرة على الرغم من اجتيازى كثير من المنهج بالمناسبة انا طالبة اعلام . شكراوارجوا الاهتمام والرد .

الموقع الخاص بك ثرى جدا من

الموقع الخاص بك ثرى جدا من فكر وكاريكاتير متميز .. فائق الجودة.. المدهش أن تلاقى أعمالك صدى عالميا فتحتفى بك وسائل الإعلام الأجنبية.. أتساءل - ويشاركنى العديد من الأصدقاء- أين باقى الفنانين المصريين من هذا التواجد الدولى.. هل هناك أسماء تشارك معك أم كل هذا التهوج هو مجهود فردى دون أن يشارك أحد من الـ80 مليون مصرى.. أرجو التعقيب على صفحات موقعك الجميل هذا.

أشكرك أيها الفنان العظيم..

أشكرك أيها الفنان العظيم.. والمفكر الرائع
قلما نجد شابا صغر السن .. متفوق مثلك.. والرائع أن يتخطى مجال تفوقك مجال دراستك لتبرع فيما أخفق فيه رسامى الكاريكاتير.

السلام عليكم ورحمة الله

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاستاذ الفاضل شريف عرفه
تحيه طيبه لقد شرفت بحضور ندوة سيادتك بمدينة دسوق فى شهر رمضان المبارك وانا اعمل اخصائية علاقات عامه وتوعيه بشركة مياه الشرب بكفرالشيخ واتمنى من سيادتك تشريفناغ فى ندوه بالشركه لتنمية الروح الذاتيه لدى العاملين ورفع الهمم واتمنى من سيادتك ان ترد على سواء بالقبول او الرفض للتنسيق فى مدى امكانية اقامة الندوه ولك جزيل الشكر

السلام عليكم..تتلخص مشكلتي في

السلام عليكم..تتلخص مشكلتي في أنني أعاني من عدم القدرة على الالتزام "Commitment" بمعنى أنني أجد صعوبة في تقدير أهمية الوفاء بالمواعيد meeting a deadline وهو ما يؤثر سلبا على أدائي لعملي كمترجم عليه الالتزام بإنهاء العمل المكلف به في مواعيد محددة، وبسبب هذا الأمر تضيع مني العديد من الفرص وأشعر بالإحباط علما أنني بفضل الله متميز على الجانب الفني ولدي خبرة جيدة في المجال...
أرجو منكم النصح فيما يتعلق بحل تلك المشكلة، وتوجيهي بخطوات عملية أو دورات تدريبية للقضاء على هذه المشكلة..

Thank you Dr Sherif for your

Thank you Dr Sherif for your great efforts :)
I have learned alot from you and I wish you all the best =)

انت قدوتي في حياتي وحلمي اني

انت قدوتي في حياتي وحلمي اني ابقى زيك

السلام عليكم ورحمه الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بصراحه انا دخلت هنا لما قرات كتاب لماذا من حولك اغبياء
وحسيت ان ممكن حد يفهمنى لكن انا بطلب المساعده لو حد يعرف دكتور
نفسى ع النت ياريت يعطينى ايميله ارجو الرد سريعا وشكرا وهسفه على الازعاج

السلام عليكم ورحمه الله

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
د/ شريف جزاكم الله كل خير عنا
وجعله فى ميزان حسناتك

دكتور شريف انا بحترم حضرتك

دكتور شريف انا بحترم حضرتك جدا

Dr. Sherif you have an

Dr. Sherif you have an amazing talent and i have been following your works and i loved how brave you were way before the revolution
please keep on doing what you're doing! and know that a lot of people "including me :)" look up to you

انا عندى مشكلة انى مش لاقى

انا عندى مشكلة انى مش لاقى نفسى ....................نفسى اصلى ومش عارف انتظم ................نفسى اعيش حياتى وبرده مش عارف...............نفسى انظم وقتى ونفس الحال كل مره مش عارف ....................الياس اصبح رفيقى الوحيد .............نفسى اكون اجتماعى ومش عارف ...............انا بحاول وبحاول وبحاول ...............لانى بعمل بالمثل الى قال::لو انى بطلت محاولة يبقا هو ده الفشل ..........بس انا حاسس ان حياتى هتعدى فى المحاولات ده وعلى الفاضى ..يا رب

لو سمحت يادكتور انا طالبه ف

لو سمحت يادكتور انا طالبه ف كليه تجاره الفرقه التانيه وانا نفسى ان اتخصص ف مجال الاقتصاد حاسه ان هقدر اعمل حاجه حاسه ان جوايا حاجه هقدر احقق .. بس كل اللى حواليا اما بيعرفو ان ناويه ع التخصص ده بيبدأ الاحباط بان مجال الاقتصاد مجاله مش واسع مش هعرف اشتغل فيه ومفيش فرص عمل وهكذا .. وان معروف ان ان خريج تجاره بيتاخد منهم خريجى محاسبه او ادراه الاعمال

ف انا مش عارفه استمر ف ان ادخل التخصص ده .. ولا ادخل محاسبه او اداره الاعمال لان مجالاتهم بعد التخرج اوسع م الاقتصاد ..؟؟

المحترم شريف عرفة نحترمك

المحترم شريف عرفة

نحترمك ونقدرك ..

دكتور شريف اناا بحترم حضرتك

دكتور شريف اناا بحترم حضرتك جدااا وحضرتك مثل اعلي بجد.. بتمني اني اتنااقش مع حضرتك واقاابلك في يوم من الايااام.
ويااريت لو عند حضرتك ايميل تسمحلنااا نتحدث معك عليه..

انا عندى 18 سنةواريد ان اصبح

انا عندى 18 سنةواريد ان اصبح مصممة ديكور ،اكسسوار مهندسة معمارية .اى مهنة تتعلق بالتصميم الخارجى المظهرى للاشياء .المشكلة اننى اهتم بالمظهر اكتر من الجوهر لااراديا؟وعندى مشكلة اخرى.ففى الحديث الشريف يقال الله جميل يحب الجمال .وفى الكتب يقال ان الجمال شئ نسبى يختلف من شخص لاخر وتختلف مقايسه من عصر لاخر .ومن المعروف ان يوسف عليه السلام يتمتع بنصف جمال الارض.فاذا ماذا يجب ان استنتج من هذا الكلام؟هل لاتوجد صفة حقيقية لاى شئ كونه جميل وانما هذا احساس او وجهة نظر تختلف من شخص لاخر ومن امة لاخرى؟ وهل من الظلم فى امتحانات الكليات الفنية وفى المسابقات الفنية ان ينجح طالب ويرسب اخر او يفوز متسابق على نظيره بناء على راى الاساتذة والحكام؟ولكن الله سبحانه وتالى يحب الجمال اى ان هناك الجميل بالنسبة لكل الاشخاص على مر العصور الجميل على كل الاصعدة.ممكن حضرتك تسعدنى لانى مشتتة؟و ما هو سر جاذبية بعض الاشخاص والتى لايكون لها مبرر ولا اقصد بالجاذبية الجمال اقصد معناها الحرفى فهم يجذبونك اليهم كالمغناطيس فهل ذلك لان انا المسمار والذى يسبب ذلك الاختلاف كالقطب السالب والموجب؟ وما هو الفرق بين مختلف يجذب الناس واخر مختلف ينفر الناس من حوله؟اعتقد انهم يسمون تلك الجذبية بالكاريزما. فعند الزواج وان كان العريس الافضل لازم يكون مقبول روحيا للعروسة .وهل من التفاهة ان ترفضه لمجرد ان دمه تقيل على قلبها؟ انا لا اعلق او احكم على ملامح الناس الطبيعية لان الله يقول فى اياته الكرية ان هذا احسن تصوير .ولكن يترك الله دائما مجال للانسان مثل قصة الشعر طريقة اللبس مثل الفرق بين المغنى الشعبى حاليا و المغنى الاوبرالى!وهل معنى هذه الاية كما اعتقد انه احسن تصوير لانسان نتج عن تزاوج جينات ذلك الب وتلك الام وليس احسن تصوير للانسان على الاطلاق خصوصا وانه عند دخول الجنة يزداد جمال الزوجة لتصبح اجمل من الحوريات؟انا اسفة لانى ثرثارة .واخيرا هل اهتمامى بالمظهر الخرجى للاشياء يجعلنى سطحية وهيفة؟ ارجو الرد.

عايزة اعرف هى الراسائل بتوصل

عايزة اعرف هى الراسائل بتوصل بعد ضغط حفظ وليه ده مبيحصلش معايا

انت متجوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انت متجوز؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم بصراحة انا من

السلام عليكم
بصراحة انا من اشد المعجبين بيك يا دكتور شريف
و كلما احتاج دعم معنوي ونفسي في دراستي و حياتي الجأ الى الله سبحانه وتعالى ثم الى موقعك وكتاباتك الجميلة
ارجو من الله ان يديمك وتحتفظ بتألقك دائما

مرحبا دوكتور شريف انا سوريه

مرحبا دوكتور شريف انا سوريه اعيش حاليا في فينيسويلا ادرس برمجة العقل الباطني و منذ اعوام امارس عدة دراسات للذات احب كل من نهج على هذا الطريق النير لمساعدة الانفس التائهة وربط المحبة لي الشرف ان اكون من معجبينك بالفايسبوك .اقدس رسالة كل من رفض ان يغيرون له حرية ان يكون

احب اقول لحضرتك يا دكتور شريف

احب اقول لحضرتك يا دكتور شريف انك انسان محترم و جميل جدا يكفي اني اول تعارف بيني و بين حضرتك كان عن طريق كتاب ( لماذا من حولك اغبياء ) يكفي الاسلوب السهل الكوميدي اللي يخليك تحب الكتاب و صاحب الكتاب و تستفيد منه .
انا من ساعة لما قريت الكتاب دا اعتبرت ان معجبيك زادوا واحد

خالص التحية و التقدير

b2aly kteeeeer md5ltesh el

b2aly kteeeeer md5ltesh el site :(
bgd kan wa7eshny :(

انا بعمل ستارت فى مشرروع

انا بعمل ستارت فى مشرروع التعرف على حضرتك دكتور شريف
وعندى تفاؤل انك شخص لذيذ
انا قرات حاجات كتير عن حضرتك وجدت انك شخص مثقف ومحترم وعندك
اللى ياهلك لاحترام وتقدير اى حد

انا نفسى اوصل لحضرتك انت مثل

انا نفسى اوصل لحضرتك انت مثل اعلى ليا

انا نفسى اتكلم معا حضرتك او

انا نفسى اتكلم معا حضرتك او عايزة اليميل علشان اشرحلك موضوعى

بصراحه يا جماعه الدكتور شريف

بصراحه يا جماعه الدكتور شريف على المستوى الشخصى كمان انسان جميل جدا واجتماعى جداوودود جدا واللى اتعامل مع الدكتور شريف يعرف كدا تمام فهو على مستوى رسوماته وكتاباته فنان موهوب وكمان انسان على المستوى الشخصى والله دى مش مجاملع علشان احنا اخوات بس دى الحقيقه وكل اللى اتعامل مع الدكتور شريف يعرف كدا تمام وربنا يوفقه دايما للخير

د/شريف انا بعمل مشروع تخرج و

د/شريف انا بعمل مشروع تخرج و محتاجة اتكلم مع حضرتك و اخد منك بعض المعلومات عن الموضوع ده ...
ارجو الرد و تعريفي بوسيلة اتصال بحضرتك ..

اهلا وسهلا بك يا استاذ شريف

اهلا وسهلا بك يا استاذ شريف عرفة (هل تستطيع ان ترسل لي موضوعاتك وكاريكاتير واصداراتك )*ارجووووووووووووووووووووووووج*

أهلا وسهلا استاذ شريف عرفة بس

أهلا وسهلا استاذ شريف عرفة بس حبيت اخبرك اني اريد الكاريكتيرات يوميا وساكون عند الشكر ان شاء الله

بسم الله الرحمان الرحيم في

بسم الله الرحمان الرحيم

في البدايه احب ان اشكرك على كتابك الراائع الذي افادنيي جدا جدا جداا كتاب (لماذا من حولك اغبياء)

لقد شدني طريقة كتابتك واعجبني جداا طريقة الطرح وادخال الغه العامه

اعترف اني ضد الكتب العربيه لاكن كتابك شدني بي شغب احسست ان الكتاب ينطق احسسته ييفهمني

كتابك يذهب بي الى عالم اخر لي دقيقه احسست انك بي جانبي وتحدثني

لاكن عندي تعليق بسيط
(في كتاب لماذا من حولك اغبياء كنت تركز اكتر الفصول على ان لاتترك الكتاب ان لم يعجبك الكلام احسست انك خائف ان يرمني الشخص الكتاب
لاكن انا اؤكد لك ان من يقع بيده كتابك سوف يتغير الف بي الميه)

اررجوك ان تستمرر بي الكتب الرائعه وانا انتظر بي فارغ الصبر

عند قرائتي لي لي سيرتك اعجبت بك
فانت طبيب وراسم كاريكاتير راائعع وكاتب رائع في التنميه البشريه

قررت ان اصبح مثلك في يوم من الايم باذن الله

الان عمري 15 سنه وفي كل سنه سوف انجح نجاح لاكون في يوم من الايام مثلك

اشكرك فقد علمتني الكتير

سعيد جدا جدا بتواصلى مع

سعيد جدا جدا بتواصلى مع الموقع وروعة د-شريف

أشكرك وأتمنى التوفيق من كل قلبى لحضرتك

خالص تحياتى :)

عايز اعرف رأيك فى التعديلات

عايز اعرف رأيك فى التعديلات الدستوريه الأخيره !!

شارك برأيك

محتويات هذا الحقل سرية ولن تظهر للآخرين.